HUR MAN SER TILL ATT LYCKAS I LÄNGDEN

4 tips för att lyckas med sociala medier

Att ta sig an sociala medier eller annan form av digital kommunikation kan kännas överväldigande för vem som helst. Men i dagens klimat är digital närvaro ett måste för de flesta företag som vill etablera sig eller vara konkurrenskraftiga på marknaden. De flesta missar dock att om man rusar in i digitala kanaler utan en plan eller tid att avvara, så kan det faktiskt skada mer än vad det hjälper att ha sitt varumärke synligt online.

Här får du ett par tips som hjälper dig att skapa rätt förutsättningar för att komma igång och hålla igång med att kommunicera "on brand".

1. Vet vem din målgrupp är

När du vet vem det är du försöker kommunicera med så kan du också ta reda på hur du når dem på bästa sätt. Är det en yngre generation som är van att avslappnat kommunicera med sina vänner online, eller en äldre mer konservativ målgrupp som vill ha seriösa, pålitliga meddelanden?

Man bör sträva efter att ha en primär målgrupp som man skräddarsyr sin kommunikation till, och flera sekundära (om applicerbart) som man kan ta i beaktning.

2. Vet vad ditt varumärke är

För att kunna ge ett enhetligt intryck i din kommunikation, oavsett om det är sociala medier, bloggar, nyhetsbrev eller via personlig kontakt så måste du veta vad det är för intryck/känslor/personlighet som du vill förmedla till dina mottagare.

Är du vänlig och avslappnad, seriös och pålitlig eller nyskapande och lite tokig? När du vet vem du är och vad du vill så kan du se till att alltid vara “on brand”.

3. Vet vad du vill uppnå

Vad är syftet med din kommunikation?

Allt för ofta ser vi företag som skapar upp olika sociala medier, listor för nyhetsbrev och bloggar för sina varumärken - för att sedan inte ha en aning om vad de ska fylla kanalerna med för innehåll. Ofta kan detta leda till oregelbundna eller övergivna kommunikationslinjer som ger ett dåligt intryck för användare. Om du vet vad du vill uppnå, så är det enklare att ta reda på vilka kanaler som bäst hjälper dig nå det målet.

4. Var konsekvent

Människor vill veta vad de kan förvänta sig. En av de viktigaste reglerna för kommunikation är att hålla den regelbunden och konsekvent. Det spelar ingen roll om du har tid/innehåll att uppdatera en gång i veckan eller en gång i månaden. Hitta ditt schema och håll dig till det.

Undvik att göra flera spontana inlägg på en dag, för att sedan gå månader utan uppdateringar. Planera, spara och låt dina användare veta vad de kan förvänta sig.

 

(Extra tips!)

5. Var inte rädd för att fråga om hjälp

Får många är det svårt att ens veta hur deras varumärke ska se ut. Och det är förståligt. Det är mycket att tänka på, samtidigt som man vill försöka vara unik och sticka ut.

Det finns många resurser där ute som kan hjälpa till med den biten. Hjälpa en att förstå vad man vill att ens varumärke ska vara, och hur man förverkligar det. Vilka medier ska man använda och varför? Och allt annat. Färger. Fonter. Logotyper. Allt det där som det är lätt att man missar.

Vill man ha en personlig kontakt och samarbeta med människor som brinner för branding och kommunikation så är man givetvis välkommen att höra av sig till oss, så snackar vi mer om det över en kaffe!

 

Rickard Lundby
Rickard Lundby

Zenta Creative