Den enda integrationen du behöver för spårning av medieinvesteringar

Google Analytics för Fortnox

Vill du ha full koll på din försäljning och medieinvesteringar? Med Google Analytics för Fortnox får du enkel och effektiv uppföljning av dina annonser och kampanjer.

Genom att integrera Google Analytics med Fortnox kan du se all din försäljning direkt i Google Analytics, vilket ger dig möjlighet att följa trender och mönster samt skapa kraftfulla rapporter. På så sätt kan du ta full kontroll över dina medieinvesteringar och säkerställa att du får avkastning på dina annonser. Dessutom kan du enkelt samla in data för både online- och butiksförsäljning i Google Analytics.

Kontakta oss idag och upptäck hur Google Analytics för Fortnox kan hjälpa ditt företag att växa.

Enklaste sättet att få spårbarhet på dina medieinvesteringar

Vårt nya verktyg är tillgängligt för alla typer av företag, oavsett bransch eller försäljningskanal. Tidigare har liknande verktyg endast funnits för e-handlare, men nu kan du dra nytta av kopplingen oavsett hur du säljer.

Med appen skickas all relevant fakturadata, inklusive artiklar, priser och kundinformation, till Google Analytics. Detta ger dig en djupare förståelse för dina kunder och deras köpbeteende, så att du kan anpassa din annonsering och förbättra din försäljning. Upptäck vilka produkter som säljer bäst, hur prisjusteringar påverkar köpmönstren och ta kontroll över dina medieinvesteringar med hjälp av vårt kraftfulla rapporteringsverktyg.

Följ specifika sökord/klick till ett affärsvärde

Vår app är anpassad för att hantera Google Click ID (GCLID). Genom att använda GCLID så kan du koppla ett unikt klick på en av dina Google annonser till en faktiskt försäljning. Detta gör det möjligt att få reda på vilka kampanjer, annonser och plattformar som ger bäst ROI.

Få insikter i vilka plattformar du skall investera dina pengar i

Idag annonserar de flesta organisationer utan vetskap om vilka plattformar som faktiskt ger något tillbaka. Tidigare har man varit tvungen att göra stora investeringar och utvecklingsinsatser samt skapa stora tunga rapporter, ofta med manuella kostsamma processer. Med vår app kan du, oavsett bransch, se data i realtid och göra smartare investeringar. Hjälp dig själv eller din mediebyrå att optimera dina annonser idag.

Skapa kraftfulla rapporter med Google Analytics och Data Studio

En fördel med att samla all data i Google Analytics är att den enkelt går att koppla till Google Data Studio (GDS). GDS är ett visualiseringsverktyg där man kan skapa kraftfulla anpassade rapporter. Med realtidsdata från Fortnox direkt in i Google Data Studio kan du följa din försäljning samt dina annonsintäkter. Bygg din egen rapport och ta kontroll över din försäljning samt annonsering.

Mer exakt data som går att lita på

Andra lösningar har problemet att javascript, adblockers, cookies och andra tekniska problem hindrar rapporteringen till Google Analytics. När detta händer så är informationen borta för alltid. Detta gör att det blir ofullständig data som inte går att lita på. Med vår app, även om en tjänst går ner så finns datan kvar, det som kan ske är att den i värsta fall kan inkomma någon dag senare. Vår tjänst skickar bokförda fakturors data från Fortnox och i kombination med vår teknik får du tillförlitlig data som du kan lita på.

Mätbar butiks- och onlineförsäljning

Vanligtvis kan man bara mäta försäljning online genom specifika integrationer och plattformar. Detta gör att du inte kan kombinera försäljning i din fysiska butik med din onlinebutik i dina rapporter. Du kan då inte se hur en annonskampanj påverkar din butiksförsäljning och tvärtom. Eftersom vår app skickar all fakturaförsäljning så kan du se både den försäljning som sker i butik och online vilket ger konkurrenskraftiga fördelar och möjligheter som inte tidigare funnits.

Automatisk rapportering av GCLID till Google Ads

Vår app är optimerad så att det inte krävs ett mellansteg för att importera GCLID i Google Ads. När en faktura skickas i Fortnox skickas automatiskt GCLID till Google Analytics och Google Ads. Detta kopplar klicket till rätt kampanj och tar bort manuella fel samt återkommande extra arbete varje månad. 

Datan skickas i realtid till Google Analytics

Du behöver inte vara inloggad på www.fortnox.se

Se försäljning i Google Analytics gratis app från solstolen

Börja samla och optimera datan idag, 30 dagar kostnadsfritt

Vi har länge köpt sökord via Google Ads utan att veta hur mycket pengar det faktiskt ger tillbaka. Inom industribranschen har det saknats prisvärda lösningar för att mäta detta. Med denna lösning har vi automatiserat mätningen från ett klick på en annons till en levererad affär. Vi har 100% koll på de annonser som genererar bäst inkomst och skalar investeringar med förväntat, bättre resultat.
Mathias Johansson, VD, WST
Mathias Johansson, VD, WST
Som digital marknadsföringsbyrå har vi ofta mycket rapporter och manuellt arbete med att presentera och följa upp resultatet av vårt arbete mot våra kunder. Denna integration förenklar och automatiserar flera delar av detta och gör det möjligt för oss att visa resultatet vi levererar samtidigt som vi får tid att fokusera på det som är viktigt, optimering och effektivisering av kampanjer och sökord.
Marcus Malmström, Digital Marketing Manager, Searchminds
Marcus Malmström, Digital Marketing Manager, Searchminds
En kund som behövde ett enkelt och kostnadseffektiv sätt att följa sitt företags försäljning. Kunden har ingen licens för Fortnox och tycker att rapporter och grafer jag visade i Fortnox var svåra att förstå. Nu använder kunden Google Analytics i iPhone för att följa försäljningen på semestern. Kul när det kan vara så enkelt.
Åsa Rahm, Civilekonom, Andersson & Co
Åsa Rahm, Civilekonom, Andersson & Co

Vill du veta mer eller har problem med din lösning?

Har du frågor eller funderingar. Kanske har du testat appen och behöver hjälp med att göra allt ännu bättre. Läs först frågor och svar längst ner och skicka sedan formuläret så återkommer vi till dig så snart vi kan. 

Frågor och svar

1. Besök https://apps.fortnox.se/fs/fs/login.php?relay=%23%2Fmarketplace%2Fapp-details%2FvT3G2L02SPWd

2. Logga in med dina Fortnoxuppgifter

3. Följ instruktionerna i guiden

Ja, vi har stöd för både Analytics 4 och Universal. Vissa saker är fortfarande under utredning och utveckling med GA4 och GA4 är både nytt och annorlunda för de flesta. Kontakta gärna oss och berätta vad ni har för behov och önskemål gällande GA4. Det hjälper oss att göra en bättre produkt.

Utan att göra några speciella inställningar så kommer du kunna se alla dina fakturor i Google Analytics. Där kan du se diagram, sortera, filtrera och följa försäljningen i realtid. Detta går i sin tur att koppla till Google Data Studio (GDS).

Ja det går.

Beroende på hur du bokför dina fakturor så är svaret ja. Ring oss så hjälper vi dig konfigurera det korrekt.

Vår applikation sparar endast de uppgifter som är absolut nödvändiga för att kunna erbjuda tjänsten. Vi lagrar och hanterar all data i enlighet med GDPR.

När du använder tjänsten behöver du se till att den data som skickas från ditt Fortnox till Google Analytics är i enlighetmed GDPR. På många sätt är vår tjänst enklare att hantera än vanliga Analytics integrationer. Exempelvis är det enbart IP-nummer från vår tjänst som loggas inte kundens. Men det är viktigt att tänka på att personuppgifter kan komma att skickas från din fakturadata vid användning av tjänsten. Exempelvis skickar vi kundnummer så tänk på att inte använda persondata som kundnummer med anledning av GDPR.

Kontakta oss om ni har frågor.

Nej, har du redan en koppling där din onlineförsäljning visualiseras så behöver du inte detta också. 

Det går också bra att använda denna tjänst parallellt med din befintliga lösning i en egen Analytics egendom.

Om du däremot har problem med din nuvarande integration såsom Adblockers, Javascript och webbläsarfel som gör din data ofullständig. Då kan detta vara ett alternativ till dig.

Även om Fortnox fungerar med decimaler så gör inte Google Analytics det. Därför kommer exempelvis en artikelrad som innehåller 4,5 timmar bara bli ett heltal i Google Analytics. När Google Analytics ändrar detta så kommer vi uppdatera vår lösning.

Du mailar support@zenta.se med ditt gamla UA-ID och ditt nya samt företagsnamn så löser vi det.

Vår applikation sparar endast den information som krävs för att tillhandahålla tjänsten, dvs. e-post och UA-ID. Information gällande ordrar och fakturor hanteras/lagras av google

Vi lagrar ingen data för fakturor eller ordrar, detta görs helt och hållet av Google. Se därför till att er verksamhet är bekväma med Googles användaravtal och hantering av data.

1. Logga in på https://analytics.google.com/ 

2. Välj "Administratör" längst ner i menyn till vänster

Det är endast bokförda fakturor som skickas till Google Analytics. Kontrollera därför att din faktura är bokförd. Om problemet kvarstår, kontakta vår support.

Det finns olika sätt att bokföra försäljning på från en e-handel. För att försäljningen skall visas i Analytics så måste integrationen skapa en faktura i Fortnox. Det går alltså inte att enbart göra en avstämning direkt i bokföringen som en verifikation. Vår lösning skickar enbart faktura och artikeldata till Google så se över din betalintegration.

Du kan läsa om alla villkor på https://www.zenta.se/tos/

Nej, när vi märker att en koppling har hög belastning så kommer vi kontakta användaren för att ta fram en optimerad lösning. Vi har ännu ingen gräns eftersom vi inte har hunnit testa belastningen blir vid större flöden. 

Det stämmer. Vi skickar kundnummer som produktkategori till Google Analytics. Det betyder att alla kunder får en egen produktkategori i Google Analytics. På så sätt kan du filtrera försäljningar som skett från en eller flera kunder.

Tänk på att inte använda persondata som kundnummer med anledning av GDPR.

Det går bra, perfekt i test och kontrollsyfte. Du kan skapa en egen egendom i Analytics för att bara ta emot orderdata. Du kan också installera två Analytics script på din webbsida så kan du även få webbtrafiken till denna andra egendom. 

Kommande features och buggar

Vi undersöker just nu möjligheterna att använda GCLID i Google Analytics 4. Detta fungerar annorlunda mellan Universal och GA4 och vi arbetar på en lösning.

Vi har vid vissa fall ett problem med att en kreditfaktura krediterar dubbla summan i Google Universal Analytics. Vi arbetar på en lösning. 

Även om Fortnox fungerar med decimaler på antal så gör inte Google Analytics det. Därför kommer exempelvis en artikelrad som innehåller 4,5 timmar bara bli ett heltal i Google Analytics. När Google Analytics ändrar detta så kommer vi uppdatera vår lösning.

Kul! Kontakta oss så försöker vi implementera det omgående!

Just för tillfället finns den enbart för Fortnox. Vill du använda den på en annan plattform hör då dig av dig till oss så kan vi se över möjligheterna.

Historia och teknik

Zenta

Sedan starten 2004 har Zenta varit verksamt inom SEO & SEM. Vi har samarbetat med några av de bästa SEO & SEM-byråerna i Norden samt krävande e-handelsplattformar. Vi har följt utvecklingen av organisk och betald marknadsföring och under hela denna tid har e-handel prioriterats som det viktigaste verktyget för mätning och rapportering av försäljning via Google Analytics.

Problemet

För några år sedan bestämde vi oss för att ta saken i egna händer istället för att vänta på att verktyg skulle bli tillgängliga för oss. Vi valde ut en av våra befintliga kunder inom industrin som pilotkund. Då kunden inte hade någon e-handel eller webbsida för försäljning, tog vi det som en utmaning att lösa.

Frågeställningen vi ställdes inför var enkel: hur kan vi koppla samman försäljningen i organisationen med trafiken på webbsidan och investeringarna i annonser och sökord?

Lösningen

Efter några timmars prototypande lyckades vi framställa ett Proof-Of-Concept och verifiera att vår idé fungerade i teorin. Därefter har vi vidareutvecklat lösningen genom att anpassa den över 100 gånger, testa den i skarpa miljöer med krävande kunder och utmana den tekniskt och logiskt med hjälp av SEO- och SEM-byråer.

Vi har nu valt att göra lösningen tillgänglig för alla Fortnox-kunder. Det innebär att du som Fortnox-kund på ett enkelt sätt kan koppla ihop all försäljning i Fortnox med Google Analytics. Oavsett vilken bransch du tillhör och hur stor eller liten din verksamhet är, kan du dra nytta av all kraft, alla insikter och all kunskap som vår lösning erbjuder.

Skalbarheten och framtiden

För att framtidssäkra och vara så effektiva som möjligt har vi byggt en modern teknisk plattform som heter ConnectZ. Denna plattform är en SaaS-integrationsplattform som gör det enkelt för oss att ansluta nya kunder, nya system och nya tekniker mot Fortnox. ConnectZ hostas i Azure  och på servrar i Sverige. Detta gör att vi är extremt effektiva på att bygga högkvalitativa, driftsäkra och skalbara appar samt integrationer till Fortnox för oss själva och våra kunder. Självklart använder den också Utvecklarnas .NET SDK för att kommunicera med Fortnox. 

Behöver du eller någon du känner en integration eller app i Fortnox Marketplace? Då har vi den bästa lösningen och flera års erfarenhet. Vi har kopplat ihop Fortnox med allt från industrier, deras maskiner och robotar till stora SaaS-plattformar. 

Bennie Forss, VD, Zenta
Bennie Forss, VD, Zenta
Scroll to top