Integrationen du måste ha när du vill spåra dina medieinvesteringar

Google Analytics för Fortnox

Hur påverkas din försäljning av dina annonser och kampanjer? Tjänar du på din investering i annonser? Söker du ett sätt att få både online och butiksförsäljning till Google Analytics? 

Med Google Analytics för Fortnox ser du all försäljning direkt i Google Analytics. Du kan följa trender och mönster, skapa kraftfulla rapporter och ta kontroll över dina medieinvesteringar.

Enklaste sättet att få spårbarhet på dina medieinvesteringar

Ett verktyg som hittills endast funnits för e-handlare finns nu tillgängligt för dig oavsett hur du säljer, vilket gör att alla branscher och organisationer kan använda kopplingen.
Denna app skickar all relevant fakturadata såsom artiklar, priser och kund till Google Analytics. Detta gör att du exempelvis ser vilka artiklar som sålt bäst, hur prisjusteringar påverkar köpviljan och du kan styra din annonsering dit den gör störst nytta samt få bättre förståelse för dina kunder.

Följ specifika sökord/klick till ett affärsvärde

Vår app är anpassad för att hantera Google Click ID (GCLID). Genom att använda GCLID så kan du koppla ett unikt klick på en av dina Google annonser till en faktiskt försäljning. Detta gör det möjligt att få reda på vilka kampanjer, annonser och plattformar som ger bäst ROI.

Få insikter i vilka plattformar du skall investera dina pengar i

Idag annonserar de flesta organisationer utan vetskap om vilka plattformar som faktiskt ger något tillbaka. Tidigare har man varit tvungen att göra stora investeringar och utvecklingsinsatser samt skapa stora tunga rapporter, ofta med manuella kostsamma processer. Med vår app kan du, oavsett bransch, se data i realtid och göra smartare investeringar. Hjälp dig själv eller din mediebyrå att optimera dina annonser idag.

Skapa kraftfulla rapporter med Google Analytics och Data Studio

En fördel med att samla all data i Google Analytics är att den enkelt går att koppla till Google Data Studio (GDS). GDS är ett visualiseringsverktyg där man kan skapa kraftfulla anpassade rapporter. Med realtidsdata från Fortnox direkt in i Google Data Studio kan du följa din försäljning samt dina annonsintäkter. Bygg din egen rapport och ta kontroll över din försäljning samt annonsering.

Mer exakt data som går att lita på

Andra lösningar har problemet att javascript, adblockers, cookies och andra tekniska problem hindrar rapporteringen till Google Analytics. När detta händer så är informationen borta för alltid. Detta gör att det blir ofullständig data som inte går att lita på. Med vår app, även om en tjänst går ner så finns datan kvar, det som kan ske är att den i värsta fall kan inkomma någon dag senare. Vår tjänst skickar bokförda fakturors data från Fortnox och i kombination med vår teknik får du tillförlitlig data som du kan lita på.

Mätbar butiks- och onlineförsäljning

Vanligtvis kan man bara mäta försäljning online genom specifika integrationer och plattformar. Detta gör att du inte kan kombinera försäljning i din fysiska butik med din onlinebutik i dina rapporter. Du kan då inte se hur en annonskampanj påverkar din butiksförsäljning och tvärtom. Eftersom vår app skickar all fakturaförsäljning så kan du se både den försäljning som sker i butik och online vilket ger konkurrenskraftiga fördelar och möjligheter som inte tidigare funnits.

Automatisk rapportering av GCLID till Google Ads

Vår app är optimerad så att det inte krävs ett mellansteg för att importera GCLID i Google Ads. När en faktura skickas i Fortnox skickas automatiskt GCLID till Google Analytics och Google Ads. Detta kopplar klicket till rätt kampanj och tar bort manuella fel samt återkommande extra arbete varje månad. 

Datan skickas i realtid till Google Analytics
Du behöver inte vara inloggad på www.fortnox.se
Se försäljning i Google Analytics gratis app från solstolen
Börja samla och optimera datan idag, 30 dagar kostnadsfritt
Vi har länge köpt sökord via Google Ads utan att veta hur mycket pengar det faktiskt ger tillbaka. Inom industribranschen har det saknats prisvärda lösningar för att mäta detta. Med denna lösning har vi automatiserat mätningen från ett klick på en annons till en levererad affär. Vi har 100% koll på de annonser som genererar bäst inkomst och skalar investeringar med förväntat, bättre resultat.
Mathias Johansson, VD, WST Mathias Johansson, VD, WST
Som digital marknadsföringsbyrå har vi ofta mycket rapporter och manuellt arbete med att presentera och följa upp resultatet av vårt arbete mot våra kunder. Denna integration förenklar och automatiserar flera delar av detta och gör det möjligt för oss att visa resultatet vi levererar samtidigt som vi får tid att fokusera på det som är viktigt, optimering och effektivisering av kampanjer och sökord.
Marcus Malmström, Digital Marketing Manager, Searchminds Marcus Malmström, Digital Marketing Manager, Searchminds
En kund som behövde ett enkelt och kostnadseffektiv sätt att följa sitt företags försäljning. Kunden har ingen licens för Fortnox och tycker att rapporter och grafer jag visade i Fortnox var svåra att förstå. Nu använder kunden Google Analytics i iPhone för att följa försäljningen på semestern. Kul när det kan vara så enkelt.

Vill du veta mer eller har problem med din lösning?

Har du frågor eller funderingar. Kanske har du testat appen och behöver hjälp med att göra allt ännu bättre. Läs först frågor och svar längst ner och skicka sedan formuläret så återkommer vi till dig så snart vi kan. 

Frågor och svar

Hur kommer jag igång?

1. Besök https://apps.fortnox.se/fs/fs/login.php?relay=%23%2Fmarketplace%2Fapp-details%2FvT3G2L02SPWd

2. Logga in med dina Fortnoxuppgifter

3. Följ instruktionerna i guiden

Fungerar kopplingen för både Google Analytic 4 och Universal?

Ja, vi har stöd för både Analytics 4 och Universal. Vissa saker är fortfarande under utredning och utveckling med GA4 och GA4 är både nytt och annorlunda för de flesta. Kontakta gärna oss och berätta vad ni har för behov och önskemål gällande GA4. Det hjälper oss att göra en bättre produkt.

Vad får jag out-of-the-box?

Utan att göra några speciella inställningar så kommer du kunna se alla dina fakturor i Google Analytics. Där kan du se diagram, sortera, filtrera och följa försäljningen i realtid. Detta går i sin tur att koppla till Google Data Studio (GDS).

Hur fungerar hela integrationen och flödet med GCLID?

Kort förklarat så

  1. Kund söker vattenskärning på Google
  2. Kund ser och klickar på en annons till WST.se (här behöver du ta vara på GCLID via en sk. Querystring, ring oss om du behöver hjälp)
  3. Kund går till offertsidan och skickar en offertförfrågan
    1. Här bifogar vi GCLID osynligt i formuläret.
    2. I Fortnox offert, order eller fakturaobjektet lägger vi i kommentaren in ett xml objekt som heter <fga>
      Exempel:<fga>gclid=Cj0KCQjw852XBhC6ARIsAJsFPN15w4n0INhE_tmuJNu-z48skVazNdUeqXph0fMYImqJyM5SpAVmCZIaArzIEALw_wcB</fga>

      Det går för övrigt att lägga till vilka parametrar man vill där så om en kund är inloggad så kan man skicka med data baserad på det också. 
    3. Formuläret skapar automatiskt en offert i Fortnox baserad datan kund fyller i. (Detta är valfritt och kan hantera på fler olika sätt)
    4. WST räknar, ringer och skickar ett prisförslag och sist en orderbekräftelse till kund.
    5. När WST är färdig och skickat ordern och när fakturan skickas så postas all data inkl. <fga> tagen till Google Analytics och triggar dessa värden.

 

GCLID är redan integrerat i kopplingen. Du kan lägga till en FGA-tagg <fga>gclid=Cj0KCQjwidSWBhDdARIsAIoTVb2JAUNmZfXx0ohy3phpIq205KaRzSLbAyvzOwZrka2tUyHRX5zHIlkaAl2OEALw_wcB</fga> i Fortnoxkommentaren för din offerförfrågan, order eller faktura. Därefter skickas id:t till Google Analytics och Google Ads när fakturan är skickad och bokförd i Fortnox.

Behöver ni hjälp med att automatisera detta? Ring oss så hjälper vi er.

Går det att kombinera butiksförsäljning med befintlig Analytic integration på min onlineförsäljning?

Ja det går.

Beroende på hur du bokför dina fakturor så är svaret ja. Ring oss så hjälper vi dig konfigurera det korrekt.

Är er applikation i linje med GDPR?

Vår applikation sparar endast de uppgifter som är absolut nödvändiga för att kunna erbjuda tjänsten. Vi lagrar och hanterar all data i enlighet med GDPR.

När du använder tjänsten behöver du se till att den data som skickas från ditt Fortnox till Google Analytics är i enlighet med GDPR. På många sätt är vår tjänst enklare att hantera än vanliga Analytics integrationer. Exempelvis är det enbart IP-nummer från vår tjänst som loggas inte kundens. Men det är viktigt att tänka på att personuppgifter kan komma att skickas från din fakturadata vid användning av tjänsten. Exempelvis skickar vi kundnummer så tänk på att inte använda persondata som kundnummer med anledning av GDPR.

Kontakta oss om ni har frågor.

Om jag redan har en e-handel kopplad till Google Analytics gynnar detta mig då?

Nej, har du redan en koppling där din onlineförsäljning visualiseras så behöver du inte detta också. 

Det går också bra att använda denna tjänst parallellt med din befintliga lösning i en egen Analytics egendom.

Om du däremot har problem med din nuvarande integration såsom Adblockers, Javascript och webbläsarfel som gör din data ofullständig. Då kan detta vara ett alternativ till dig.

Skiljer sig datan på decimaler?

Även om Fortnox fungerar med decimaler så gör inte Google Analytics det. Därför kommer exempelvis en artikelrad som innehåller 4,5 timmar bara bli ett heltal i Google Analytics. När Google Analytics ändrar detta så kommer vi uppdatera vår lösning.

Hur ändrar jag UA-id om jag vill byta?

Du mailar support@zenta.se med ditt gamla UA-ID och ditt nya samt företagsnamn så löser vi det.

Vilka uppgifter sparar ni i applikationen?

Vår applikation sparar endast den information som krävs för att tillhandahålla tjänsten, dvs. e-post och UA-ID. Information gällande ordrar och fakturor hanteras/lagras av google

Var lagras data gällande våra fakturor?
Vi lagrar ingen data för fakturor eller ordrar, detta görs helt och hållet av Google. Se därför till att er verksamhet är bekväma med Googles användaravtal och hantering av data.
Var hittar jag mitt Google id för Google Analytics Universal?

1. Logga in på https://analytics.google.com/ 

2. Välj "Administratör" längst ner i menyn till vänster

3. Under alternativet "Spårningsinformaion" välj "Spårningskod"

4. Du finner ditt UA-id under rubriken "Spårnings-id"

Varför syns inte min order i Google Analytics?

Det är endast bokförda fakturor som skickas till Google Analytics. Kontrollera därför att din faktura är bokförd. Om problemet kvarstår, kontakta vår support.

Jag har en betalintegration till min e-handel men min försäljning kommer inte in i Analytics?

Det finns olika sätt att bokföra försäljning på från en e-handel. För att försäljningen skall visas i Analytics så måste integrationen skapa en faktura i Fortnox. Det går alltså inte att enbart göra en avstämning direkt i bokföringen som en verifikation. Vår lösning skickar enbart faktura och artikeldata till Google så se över din betalintegration.

Vad är det för villkor för att använda tjänsten?

Du kan läsa om alla villkor på https://www.zenta.se/tos/

Kan jag ha hur många transaktioner som helst?

Nej, när vi märker att en koppling har hög belastning så kommer vi kontakta användaren för att ta fram en optimerad lösning. Vi har ännu ingen gräns eftersom vi inte har hunnit testa belastningen blir vid större flöden

I Google Analytics finns produktkategori men det finns inga kategorier i Fortnox

Det stämmer. Vi skickar kundnummer som produktkategori till Google Analytics. Det betyder att alla kunder får en egen produktkategori i Google Analytics. På så sätt kan du filtrera försäljningar som skett från en eller flera kunder.

Tänk på att inte använda persondata som kundnummer med anledning av GDPR.

Kan jag använda en egen Analytics för att testa eller separera produktion från Live?

Det går bra, perfekt i test och kontrollsyfte. Du kan skapa en egen egendom i Analytics för att bara ta emot orderdata. Du kan också installera två Analytics script på din webbsida så kan du även få webbtrafiken till denna andra egendom. 

Kommande features och buggar

Feature: GCLID för GA4

Vi undersöker just nu möjligheterna att använda GCLID i Google Analytics 4. Detta fungerar annorlunda mellan Universal och GA4 och vi arbetar på en lösning.

Bugg: Dubbel dragning av kreditfakturor för Universal Analytics

Vi har vid vissa fall ett problem med att en kreditfaktura krediterar dubbla summan i Google Universal Analytics. Vi arbetar på en lösning. 

Limitation: Inga decimaler till Google Analytics

Även om Fortnox fungerar med decimaler på antal så gör inte Google Analytics det. Därför kommer exempelvis en artikelrad som innehåller 4,5 timmar bara bli ett heltal i Google Analytics. När Google Analytics ändrar detta så kommer vi uppdatera vår lösning.

Jag saknar funktioner som jag skulle vilja ha.

Kul! Kontakta oss så försöker vi implementera det omgående!

Finns denna lösning mot fler plattformar?

Just för tillfället finns den enbart för Fortnox. Vill du använda den på en annan plattform hör då dig av dig till oss så kan vi se över möjligheterna.

Historia och teknik

Zenta

Zenta har arbetat med SEO & SEM sedan starten 2004. Vi har arbetat i projekt tillsammans med några av nordens absolut bästa SEO & SEM byråer och krävande e-handelsplatser. Vi har följt utvecklingen av kraven på både den organiska och betalda marknaden. Under hela den tiden har e-handel prioriterats och i princip varit det enda verktyget som fungerar för mätning och återapportering av försäljning via Google Analytics.

Problemet

För några år sedan så tänkte vi att istället för att vänta på att verktyg görs tillgängligt för oss så tar vi saken i egna händer. Vi valde ut en av våra befintliga kunder som pilotkund, en kund som arbetar inom industrin. Kunden har ingen e-handel eller webbsida där de samlar produkter och priser för försäljning, ett vitt papper och en utmaning, det var precis här vi började. 

Frågeställningen var enkel. Hur kan vi koppla ihop försäljningen som sker i organisationen med trafiken på webbsidan och investeringarna i annonser och sökord.

Lösningen

Efter några timmars prototypande lyckades vi få fram ett Proof-Of-Concept. Vår idé fungerar i teorin!

Sedan dess har vi byggt klart lösningen, anpassat den 100+ gånger, paketerat och testat den i skarp miljö med skarpa kunder. Utmanat den tekniskt och logiskt med SEO och SEM-byråer och anpassat efter deras input.

Nu har vi också valt att göra den tillgänglig för alla som är kunder hos Fortnox. Det innebär att Fortnox kunder på enklast möjliga sätt kan koppla all sin försäljning i Fortnox till Google Analytics. De kan ta del av all kraft, alla insikter och all kunskap som det innebär oavsett vilken bransch de tillhör och hur stor eller liten deras verksamhet är.  

Skalbarheten och framtiden

För att framtidssäkra och vara så effektiva som möjligt har vi byggt en modern teknisk plattform som heter ConnectZ. Denna plattform är en SaaS-integrationsplattform som gör det enkelt för oss att ansluta nya kunder, nya system och nya tekniker mot Fortnox. ConnectZ hostas i Azure  och på servrar i Sverige. Detta gör att vi är extremt effektiva på att bygga högkvalitativa, driftsäkra och skalbara appar samt integrationer till Fortnox för oss själva och våra kunder. Självklart använder den också Utvecklarnas .NET SDK för att kommunicera med Fortnox. 

Behöver du eller någon du känner en integration eller app i Fortnox Marketplace? Då har vi den bästa lösningen och flera års erfarenhet. Vi har kopplat ihop Fortnox med allt från industrier, deras maskiner och robotar till stora SaaS-plattformar. 

Bennie Forss, VD, Zenta
Bennie Forss, VD, Zenta