Spel och underhållning

Digitalt Fångarna på fortet

Innovativ spelhall

Utmaning

I detta projekt var allt stort, svårt, komplicerat och främmande i början. Det fanns inget liknande, inget att kopiera eller lära sig av. Vi fick från grunden designa och bygga det som krävdes för att kunna koppla ihop flera olika sensorer, plattformar, operativsystem och tekniker i en fungerande helhetslösning. 

Byggt för tillväxt

Lösning

Med smarta beslut och moderna verktyg och tekniker byggde vi en SaaS (Game server) som kopplar ihop flera olika spel byggda i Unity3d, C++, Node.js. Nu har Knock Em Down möjlighet att på flera olika platser starta nya spelhallar med samma teknik. 

Kreativ konceptutveckling

Vårt uppdrag

I detta projekt har vi fungerat som kreatörer, projektledare, projekt-/resursplanerare, optimerare, programmerare, installatörer, designers. Vi har byggt och konceptutvecklat tätt tillsammans med kunden och samarbetspartners.

Resultatet

För att förklara resultatet behöver ni besöka och spela The Challenge. Men nu har KnockEmDown en spelhall och kan per spelhall ge runt 50 personer per spelhall och per timme, unika upplevelser och utmaningar. Med en SaaS lösning finns inga begränsningar på hur många nya eventcenter med The Challenge som de kan starta upp och med smarta lösningar och integrationer kan vi bygga fler, nya och uppdatera nuvarande spel till att skapa helt nya magiska upplevelser i framtiden. 

Realtidsuppdatering

Med både servicebuss och SignalR uppdateras all data och gränssnitt i realtid.

SaaS (Software as a service)

Möjlighet att skapa flera spelhallar med egna spel, lag, nycklar och poäng.

Taggsystem

Tagga och styr start av spel och rummen med en nyckeltagg. 

Unity3d

3D-spel byggt i Unity3d med koppling till Gameserver och nyckelsystem.

Laser och infraröd

Kameror som läser av infraröd och laser för att konvertera pistoler till spelkontroller.

Kinect

Kamera och mikrofon läser av omgivningen så att spelaren styr spelet genom kroppen.

Arduino

Arduino kopplar flera sensorser och lampor till datorer som skapar unika spelkontrollers.

Augmented Reality (AR)

En kombination av verklighet och ett visuellt lager som även kallas förstärkt verklighet.

Automation

Samtliga tekniker och tjänster är ihopkopplade och fungerar automatiserat för skalbarhet och enkelhet.

Integration

Integrationer med externa bokningsystem och tjänster.

Azure

Driftas i Microsofts molntjänst Azure för skalbarhet och tillgänglighet.

Basket 2.0
Basket 2.0

Utmana dig själv i nästa generation basket. Här möts du av tre basketkorgar och skall på snabbast möjliga tid sätta så många poäng som möjligt. 

Duckhunt
Duckhunt

För alla som kommer ihåg Duckhunt på Nintendos 8-bitars station är detta en klar favorit. Här möts ni av 5 laser/IR-pistoler och skall skjuta så många ankor som möjligt. 

Sandbox
Sandbox

I denna augmented reality sandlåda skall du efterlikna olika öar, världsdelar och symboler. Din ö kommer i realtid att visas med färger och linjer mellan vatten och land.

Flinta
Flinta

I dagens tider är miljö en viktig aspekt, inte minst olja och bensin. Sätt dig i en flintabil och upplev hur Fred och Barney på ett miljövänligt sätt tog sig runt på sin tid.

Air cannon
Air cannon

Greppa en kanon, flera bollar och skjut i rätt upplysta hål. Dessa luftdrivna kanoner kräver precision, tålamod och känsla. 

Musik quiz
Musik quiz

För den som älskar musik och quiz är detta rum den självklara favoriten. Lyssna på en kort musiksnutt och svara på frågan. 

Beerpong
Beerpong

Nu kan ni äntligen spela Beerpong utan att dricka för mycket öl. Kasta pingisbollar i kopparna tills alla är släckta.

Quiz
Quiz

Nu har du chansen att bevisa om du är en kunskapsbank. I quizen finns det frågor som är lätta, svåra och väldigt roliga. 

Twister (lanseras snart)
Twister (lanseras snart)

Det klassiska Twister har fått en digital version. Håll handen, foten, knät eller näsan på rätt färg och släck färgerna för att få poäng.

I samarbete med

Det kommer ofta projekt till oss som aldrig genomförts tidigare. Utmaningar där inte bara en lösning fungerar utan flera olika tekniska lösningar krävs för att nå ett mål. När vi för 8 månader sedan började planera och kreativt diskutera de olika rummen och lösningarna i The Challenge så flög det förbi galna, roliga, realistiska och orealistiska ideer. Idag är vi alla väldigt stolta över vilken fantastisk spelhall vi har byggt!

Jag vill veta mer om The Challenge