VR
Trafikundervisning i virtuell verklighet
En trafikapp och VR-teknik ska vara en del i undervisningen för att lära unga om trafik. Det har under många år saknats en naturlig plats där barn och unga regelbundet kan träna sina trafikkunskaper, något som Växjö kommun nu vill ändra på.
Hur kan vi med nya inlärningsmetoder och digitalisering få barn och unga att träna trafiksäkerhet och riskmedvetenhet? Och hur kan vi göra det på ett roligare och bättre sätt? Det resulterade i en med en spännande utmaning. Vi vill få barn, föräldrar, lärare och kommuner att vilja satsa och genomföra trafiksäkerhetskampanjer på ett nytt, fräscht och effektivt sätt.
Genom att använda Oculus Go kliver deltagarna in i en VR-värld med filmade trafiksituationer. Varje situation får upplevas utifrån tre synvinklar för att få förståelse för olika trafikanter, t ex cyklistens, bilistens och fotgängarens. Filmerna produceras med den senaste 360-tekniken.
Dessa scenarios presenteras visuellt och pedagogiskt som sedan laddas ner på VR-headsets.
Vi driver, projektleder, projekt-/resursplanerar, optimerar, programmerar, design och konceptutvecklar tätt tillsammans med både kunden och samarbetspartner.
Trafikundervisning i virtuell verklighet
Arbeta utan internet uppkoppling
Byggt för Ocolus i Unity3d
Filmning med 360-graders VR-kameror
Flygning och filmning med drönar
GDPR anpassad och säkrad
När man själv har barn och familj så känner man sig extra stolt när vi får möjligheten att dela medvetenhet, minska olyckor och skydda familjer från trafikrelaterade tragedier. VR-kontakt i trafiken är ett projekt som går helt i linje med hur vi på Zenta vill förändra samhället till det bättre.